In Nieuws op 25 juli 2017, Geen reacties

Telefoonverzekering: waar let je op bij het afsluiten?

Voordat je een telefoonverzekering voor je nieuwe toestel afsluit, zijn er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Een telefoonverzekering kun je bijna overal afsluiten. Vaak krijg je bij de aankoop van je nieuwe telefoon al een aanbod om een verzekering af te sluiten. Voordat je een verzekering voor je telefoon afsluit, moet je wel weten welke schade is verzekerd, wat de contractuele voorwaarden zijn en wie de verzekeringsmaatschappij eigenlijk is.

Elke verzekering biedt verschillende voordelen. Het is belangrijk om goed te kijken naar de kleine lettertjes en erachter te komen wat de verzekering werkelijk dekt. Velen wanhopen al bij het zien van de algemene voorwaarden van verzekeringen. Om het allemaal wat makkelijker te maken, hebben we hier op een rijtje gezet waar je op moet letten.

Heb je net een nieuwe telefoon gekocht en denk je erover om een telefoonverzekering af te sluiten? Lees dan hier waar je op moet letten!

Heb je net een nieuwe telefoon gekocht en denk je erover om een telefoonverzekering af te sluiten? Lees dan hier waar je op moet letten!

Verzekerde schade door een telefoonverzekering

In geval van schade onderscheiden verzekeringen drie soorten diefstal: inbraak, een overval en eenvoudige diefstal. Bij inbraak steelt iemand je mobiele telefoon bijvoorbeeld uit je auto of een afgesloten ruimte. In dit geval is de inboedelverzekering aansprakelijk. Ook in het geval van een overal in huis, als een persoon je verbaal of fysiek bedreigt om je telefoon af te geven, moet je bij de inboedelverzekering zijn.

Eenvoudige diefstal is de meest voorkomende diefstal, maar wordt door slechts een paar verzekeraars gedekt. Je bent slachtoffer van eenvoudige diefstal als je smartphone uit je jaszak is gestolen. De ene verzekeraar biedt een standaard diefstalverzekering aan, andere bieden een veel omvangrijkere diefstalverzekering aan. Verzekeringen die eenvoudige diefstal dekken stellen daar vaak een aantal eisen aan, zoals het vereiste dat de tas waaruit men je telefoon steelt afgesloten is.

Verlies van je mobiele telefoon en val- of vloeistofschade zijn grijze gebieden. Bij valschade dekken sommige verzekeringsmaatschappijen alleen schade aan het scherm. Bij vloeistofschade dekken ze vaak alleen schade die niet te wijten is aan het weer. Als je telefoon kapot gaat tijdens een wandeling in de regen of doordat het in een plas valt, betaal je de schade meestal zelf.

Eenvoudige diefstal is de meest voorkomende diefstal

Eenvoudige diefstal is de meest voorkomende diefstal

Algemene voorwaarden van een telefoonverzekering

Laten we nog eens kijken naar de algemene voorwaarden. Deze geven informatie over de diensten van de verzekeraar en de plichten van de verzekerde. Daarom adviseren we altijd om de algemene voorwaarden goed door te lezen. Welke schade is eigenlijk verzekerd? Hoe kun je de verzekering opzeggen?

Opzegtermijn en abonnement

In de algemene voorwaarden vind je de opzegtermijn en de minimale verzekerde periode. Het is goed om vooraf te weten hoelang het contract geldig is en wanneer het contract eindigt. In de regel wordt een contract aan het einde van de looptijd automatisch verlengd, mits de verzekerde de verzekering niet beëindigt. Er zijn verzekeringen die het contract aan het eind beëindigen en de klant een bericht sturen om het contract te verlengen.

Nieuwwaarde of werkelijke waarde

In de algemene voorwaarden moet staan wat de maximale dekking is en of ze de nieuwwaarde of de werkelijke waarde uitkeren. Bij nieuwwaarde krijg je bij schade de aankoopprijs van de telefoon terug. Meestal krijg je de werkelijke waarde terug. Dat is de nieuwwaarde min het bedrag dat de telefoon door de leeftijd en het gebruik minder waard is. Bij ons krijg je de eerste zes maanden 100 procent van de nieuwwaarde terug. Na zes tot twaalf maanden is dit 80%. Hoe ouder de mobiele telefoon is, hoe meer de waarde afneemt.

Wachttijd en de leeftijd van de smartphone

De wachttijd is de periode na het afsluiten van de verzekering dat je moet wachten met het melden van schade. Hoe ouder je smartphone is tijdens het afsluiten van de verzekering, hoe langer de wachttijd kan zijn. Verzekeraars doen dit om de kans op verzekeringsfraude te minimaliseren. Om deze reden is het raadzaam om niet te lang na aankoop van een nieuwe telefoon een telefoonverzekering af te sluiten. Vaak zit er ook een maximum leeftijd aan een telefoon die je kunt verzekeren. Bij ons is dat drie maanden.

Service en ondersteuning

Een goede verzekeringsmaatschappij heeft een gratis nummer dat je kunt bellen en zorgt dat je een ​​claim makkelijk online en zonder papierwerk kunt indienen.

Service en ondersteuning

De belangrijkste factor bij het afsluiten van een telefoonverzekering is waarschijnlijk de service. Hoe snel is je telefoon na een reparatie bij schade weer bij je terug? Hoe goed is de klantenservice te bereiken? Een goede verzekeringsmaatschappij heeft een gratis nummer dat je kunt bellen en zorgt dat je een ​​claim makkelijk online en zonder papierwerk kunt indienen. Een ander pluspunt is als de verzekeraar de reparatie beheert en het indienen van je mobiele telefoon in geval van schade gratis is. En als je telefoonverzekering goede dekking biedt bij diefstal, dan ben je helemaal bij de juiste partij beland.

Bij ons is je telefoon, afhankelijk van de nieuwwaarde van je toestel, al vanaf 2,95 euro per maand verzekerd. Voor slechts 10 euro meer per jaar heb je daar ook complete diefstaldekking bij. Je kunt een verzekering voor 12 of 24 maanden afsluiten, net waar jij je het prettigst bij voelt.